Kuva: Janne-Pekka Manninen.

Tavoitteena intiimi, henkilökohtainen ja syvä katsojakokemus

Tanssitaiteilija ja ohjaaja Pirjo Yli-Maunula haluaa tuoda yleisölle elämääjärisyttäviä kokemuksia.

11.11.2022

“Yhteisöllisyys palautuu perusihmisyyden kokemukseen, ihmiselle on tärkeää kokea kuuluvansa johonkin yhteisöön ja olevansa siinä merkityksellinen. Nykytanssijana edustan aiemmin marginaalista taiteenalaa–tanssia–ja senkin sisällä marginaalista tekemistä. Viimeisen 15 vuoden aikana olen löytänyt enemmän jalansijaa ja koen, että omalla tekemiselläni on aidosti kaikupohjaa tässä yhteisössä. 

Flow Productionsin taiteellisena johtajana olen pyrkinyt haastamaan yleisöä kokemaan taidetta uudella tavalla ja löytämään uusia asioita. Usein, kun puhutaan kulttuurin kehittämisestä, lähdetään miettimään sitä, mitä yleisö toivoo. Itse ajattelen toisin päin, eli miten voin tuoda tänne jotain sellaista, mitä yleisö ei edes osaa toivoa. Suurimmat innovaatiot kulttuurin alalla tapahtuvat, kun ihmiset hämmästyvät, että ai, tällaistakin on olemassa! Myös itselleni sellaiset taidekokemukset ovat olleet valtavan suuria hetkiä.

Flow on nykyisin tunnettu monitaiteellisista ja moniaistisista esityksistään. Viime vuosina tehdyt immersiiviset esitykset esimerkiksi Hiukkavaaran vanhalla kasarmilla, Intiön vesitornissa tai Oulun kaupunginvarikolla ovat olleet suuria yleisömenestyksiä. Immersiivisissä esityksissä esityspaikka on aina merkityksellinen ja tekee teoksesta ainutlaatuisen: teokset eivät lähde kiertämään, sillä niitä voi esittää vain kyseisessä paikassa.

Flow on laajentanut repertuaariaan myös sirkukseen. Teoksissani on mukana usein sirkustaiteilijoita ja kuratoin Ouluun nykysirkusvierailuja. Sille on löytynyt Oulusta yleisö, ja uskon, että tinkimätön työ on tehnyt Flow’sta brändin, johon voi luottaa. Vaikka katsoja ei tietäisi, mitä esitys tarkkaan ottaen pitää sisällään, hän luottaa brändiin ja tulee sen perusteella katsomaan.

Tässä työssä yhteisön merkitys on valtavan tärkeä. Minun yhteisöni koostuu taiteilijoista ja yleisöstä, mutta myös kulttuuritalo Valveen ihmisistä sekä laajemmin Oulun kaupungin toimijoista ja eri yhteistyökumppaneista. On hienoa kokea olevansa osa jotain yhteisöä ja voivansa palvella sitä.

Kiertäminen on perinteisesti ollut menestyksen määritelmä, mutta nykyisin mietin, että paikallisuudessa on voimaa. Että jossain paikassa on jotain niin ainutlaatuista, että sitä ei voi kokea missään muualla. Tulevan kulttuuripääkaupunkivuoden 2026 myötä Oulu on kirkkaassa valokeilassa ja ihmiset matkustavat tänne kokemaan asioita muualta Suomesta ja ulkomailtakin.

Jatkossa Flow Procutions tekee entistä enemmän ja entistä syvempää yhteistyötä kumppaneidensa kanssa. Sen kautta voi lisätä volyymiä joka suhteessa, on kyseessä taloudellinen tai taiteellinen volyymi, teoksen kokoluokka, yleisömäärät ja niin eteenpäin. 

Haluan silti, että vaikka joissain asioissa volyymi kasvaa, katsojakokemus säilyy intiiminä, henkilökohtaisena ja syvänä. Katsojakokemuksen syvyyttä on äärimmäisen vaikea mitata, mutta uskon, että se syvyys syntyy intiimiydestä. Teos sallii sen sisällä yksittäisten esiintyjien ja yksittäisten katsojien kohtaamiset. Tämä liittyy tiettyyn ylellisyyteen, mikä tulee siitä, että tehdään suuria teoksia pienelle yleisölle. Se on yhtä aikaa pakahduttavan isoa ja älyttömän intiimiä.

Pentti Kaiteran rahaston tunnustuspalkinto on osoitus siitä, että työ on huomattu ja sitä pidetään arvokkaana ja merkistyksellisenä.”

Lue muita juttuja palkinnonsaajista