Kun John Storgårds sai vakiopestin Lapin kamariorkesterin taiteellisena johtajana vuonna 1996, hän ei arvannut aloittavansa vuosikymmenten mittaista työsarkaa.
11.11.2022
”Olin vielä nuori, kun sain pestin Lapista, enkä tietystikään silloin ajatellut, että tästä tulisi kovin pitkä jakso elämässäni. Täällä oli mielenkiintoista tekemistä ja siksi otin paikan vastaan. Orkesterin kanssa minun on ollut mahdollista kehittää jatkuvasti jotain uutta ja se on myös kehittänyt minua. Olisin hyvin erityyppinen muusikko, jos en olisi omistanut niin paljon aikaa tälle tekemiselleni Rovaniemellä ja Lapissa.
Lapin kamariorkesterin tinkimättömyys tekemisen laadussa on ollut aina olemassa ja se on vain vahvistunut vuosien aikana. Orkesteri on kansainvälisesti erittäin tunnettu, kunnianhimoinen ja sille etsitään jatkuvasti uudenlaista ohjelmistoa. Ulla-Maija Kanerva oli minulle pitkään vahva tuki ja hän teki valtavan työn intendenttinä. Olen antanut muusikoille paljon vastuuta, mikä tarkoittaa myös tekemisen vapautta. Kiinnityksestä huolimatta muusikot voivat mahdollisuuksien mukaan hakea kokemuksia muualta ja kehittyä soittajina. Orkesterimme tunnetaan yhteisönä, jonka jäsenet todella kehittyvät ja saavat tehdä uutta.
Olisin varmasti katunut tämän työn sivuuttamista. Urani olisi keskittynyt enemmän metropoleihin, jos minulle olisi tärkeintä ollut olla itse esillä. Täällä myös minä olen voinut kehittyä johtajana ja muusikkona, sillä tämä orkesteri on mahdollistanut oman soittotaitoni ylläpitämisen. Koen käyttäväni kaikki lahjani muusikkona ja kehittyväni edelleen. Olemme samaa perhettä ja kaikki kehitymme yhdessä. Se on mahdollista, kun orkesteri ja johtaja voivat tehdä työtä yhdessä pitkäjänteisesti. Tämä pitkäjänteisyys on nykyisin musiikkimaailmassa hyvin harvinaista.
Orkesterimme esiintyy Rovaniemen lisäksi myös ympäri Lappia sekä tekee konserttimatkoja muualle Suomeen ja ulkomaille. Rovaniemellä on kuitenkin kotisalimme Korundi, jolla on ollut valtavan tärkeä merkitys meille. Siellä on loistavat olosuhteet harjoitella ja esiintyä, ja se on koti niin orkesterille kuin yleisöllekin. Yleisömäärät ovat moninkertaistuneet vuosien varrella ja tinkimätön laatu on näkynyt orkesterin kasvavassa arvostuksessa. Ennen oli harvinaista, että isoja projekteja olisi viety muualle Lappiin, nyt kiertäminen Lapissa on enemmän sääntö kuin poikkeus, ja siihen saadaan myös avustusta. Tämä on koko Lapin kulttuurityötä.
Olen antanut asioiden tapahtua luonnollisesti ja se on ollut hyvin hedelmällistä. Olen pystynyt rakentamaan uraani niin Rovaniemeltä kuin synnyinpaikastani Helsingistä käsin. Työn lisäksi myös perhe-elämäni on keskittynyt Lappiin: vaimoni on täältä kotoisin ja lapseni ovat syntyneet täällä. Orkesterin brändiä ja profiilia on rakennettu pitkään ja sen maine on vahva. Lapin kamariorkesteri tunnetaan tekemisen meiningistä. Orkesterin jatkuvuus on tärkeä asia ja sen eteen tehdään töitä rakentamalla pitkäaikaisia työsuhteita vierailevien taiteilijoiden kanssa. Ennen pitkää minunkin tulee aika antaa kapula eteenpäin.
Pentti Kaiteran tunnustuspalkinto on hieno tunnustus ansaitusti arvostetulta taholta, joka selvästi huolellisesti harkitsee valintojaan. On kunnia olla muiden, edellisten palkinnonsaajien joukossa, kuin myös tämän vuoden toisen palkinnonsaajan seurassa.”